Kuun tutkimuksen historiasta on toki kirjoitettu erittäin
paljon, mutta varsinaisesta Kuun kartoittamisesta ja sen pinnanmuotojen
nimeämisestä hyvin vähän. Ewen A. Whitakerin kirja Mapping and Naming the Moon – A History of Lunar Cartography and Nomenclature (Cambridge University Press,
1999, 242 s.) korjaa tämän puutteen.
Kuun kartoitus, kun puhutaan vähänkään tieteellisemmästä
kartoituksesta kuin pelkästä ihmis- tai eläinhahmojen sommittelemisesta lähinnä
täysikuun pinnalle, alkoi noin vuonna 1600, kun De Magnete-teoksestaan nykyisin
parhaiten tunnettu William Gilbert (1544–1603) piirsi täydenkuun sellaisena
kuin se paljain silmin näkyi, ja nimesi 13 tummaa ja vaaleaa aluetta. Gilbertin
luonnosta ei kuitenkaan julkaistu viiteenkymmeneen vuoteen, joten sikäli hänen
työnsä oli täysin merkityksetön.
Kesällä 1609 Gilbertin maanmies Thomas Harriot (1560–1621) katseli vasta keksittyllä kaukoputkella Kuuta, ja piirteli luonnoksia käyttäen
numeroita ja kirjaimia kohteiden tunnistamiseen. Hänkään ei kuitenkaan
julkaissut piirroksiaan, joten unholaan vaipuivat myös hänen karttansa. Britit
palasivatkin Gilbertin ja Harriotin jälkeen Kuu-näyttämölle oikeastaan vasta
1800-luvulla.
Varsinainen tieteellinen Kuun tutkiminen alkoi Galileo Galilein (1564–1642) tehtyä ensimmäiset piirroksensa Kuusta syksyllä 1609.
Galileita ei kuitenkaan voida pitää Kuun kartoittajana, sillä hän lähinnä vain
piirsi ja kuvaili mitä näki, veti niistä oikeat johtopäätökset, ja mullisti
maailmankuvamme.
1600-luvun alkuvuosikymmeninä oli käynnissä useampiakin Kuun
kartoitusprojekteja, mutta ensimmäisen todella käyttökelpoisen kartan Kuusta
julkaisi paremmin Langrenuksena tunnettu flaamilainen Michael van Langren (1598–1675)1 vasta vuonna 1645. Langrenuksen kartassaan käyttämistä nimistä vain
kraatterit Endymion, Pythagoras, ja kuinka ollakaan, Langrenus, ovat
säilyttäneet nimensä nykyaikaan asti.
Langrenuksen kilpailija Johannes Hevelius (1611–1687)
julkaisi oman karttansa teoksessaan Selenographia, joka julkaistiin kaksi vuotta
Langrenuksen kartan jälkeen, tietenkin Heveliuksen omalla nimistöllä
varustettuna. Aika ei kuitenkaan ole kohdellut Heveliuksen nimistöä yhtään sen
paremmin kuin Langrenuksenkaan, sillä Heveliuksen nimistä tähän päivään saakka
samoilla paikoilla on pysynyt vain neljä, näistä merkittävimpinä Montes Alpes
ja Montes Apenninus Imbriumin törmäysaltaan reunaa osoittamassa.
Nykyinen Kuun nimistö onkin suurelta osin peräsin
italialaiselta Giovanni Ricciolilta (1598–1671). Hän julkaisi vuonna 1651
teoksensa Almagestum Novum, jossa hän esitteli Francesco Grimaldin (1618–1663)
piirtämän kartan, johon Riccioli oli lisännyt nimistönsä. Ricciolin nimistön
etuna oli, että tummien mare-tasankojen nimet olivat neutraaleja liittyen lähinnä säähän tai mielentilaan, ja
kraattereiden nimet tulivat enimmäkseen aiemmin vaikuttaneilta tutkijoilta ja
filosofeilta, joiden merkittävyydestä ei suurempia (tiede)poliittisia kiistoja
saatu syntymään. Toisin oli ollut Langrenuksen nimistön kohdalla, jossa
tutkijoiden lisäksi oli runsaasti kuninkaita ja muita Euroopan hallitsijoita ja
aatelisia.
Whitaker on tehnyt erittäin arvokkaan työn käydessään
tarkasti läpi niin vanhat kuin uudemmatkin kartat, ja vertaillut niiden
nimistöt. Monessa mielessä kirjan merkittävintä antia ovatkin liitteenä olevat
kattavat taulukot, joissa luetellaan ja vertaillaan eri nimistöjä. Tähän työhön
tuskin Whitakeria parempaa ammattilaista löytäsikään, sillä hän teki
elämäntyönsä kartoittamalla Kuuta, joten hänellä on perinpohjainen omakohtainen
kokemus kartoituksesta, samoin kuin poliittisista ja muista nimeämisongelmista,
kun 1960-luvulla Neuvostoliiton ja Yhdysvaltain luotaimet kilvan kuvasivat Kuuta
ja kartoittajat yrittivät pysyä perässä. Whitakerilla on myös aito intohimo
Kuun kartoituksen varhaiseen historiaan, joten sikäli lähtökohdat ovat
erinomaiset. Harmi vain, että kirjana Mapping and Naming the Moon ei ole mitenkään loistelias.
Whitakerin kirjassa tärkeintä on aina asia, eikä niinkään
asioiden takana olevat ihmiset. Periaatteessahan tämä on ihan hyvä lähtökohta,
mutta ei siitä pääse mihinkään, että teksti tuppaa olemaan hieman kuivahkoa. Karttojen
takana olevista ihmisistä kiinnostuneen kannattaakin mieluummin lukea vaikkapa
William Sheehanin ja Thomas Dobbinsin erinomainen Epic Moon – A History ofLunar Exploration in the Age of the Telescope (Willmann–Bell, 2001, 363 s.).
Suurin ongelma Whitakerin kirjassa on kuitenkin kuvitus.
Kartat, etenkin vanhat sellaiset, ovat usein kauniita taideteoksia. Karttoja
onkin kirjan sivuilla esitelty runsain, suurin kuvin. Niinpä onkin suuri sääli,
että kirjan painoasu on täysin kelvoton. Kuvat on säännönmukaisesti aivan liian
tummia, ja niistä on hävitetty lähes kaikki kontrasti. En muista näin surkeasti
onnistunutta kuvitusta ennen nähneeni. Toivon hartaasti, että tämä ongelma koskee
vain omaa vuoden 2003 ensimmäistä pehmeäkantista painostani, ja että
alkuperäinen vuoden 1999 painos näyttää siltä miltä tällaisen kirjan pitääkin. Tällaisena
kirja on pahanlainen pettymys, ja on jo kanneltaan yksiselitteisesti ruma. Tämä
on todella harmillista, sillä vaikkei kirja ehkä olekaan kaikkein vetävimmällä
mahdollisella tavalla kirjoitettu, ansaitsisi se säädyllisen painojäljen. Nyt
kirjan periaatteessa oivallista, lukuisia erittäin hyödyllisiä vertailupareja
sisältävää kuvitusta katsellessa tulee lähinnä paha mieli. Toinen, joskin huomattavasti vähäisempi ongelma on
kattavan hakemiston puute. Puutteistaan huolimatta Mapping and Naming the Moon
on silti merkittävä lisä jokaisen kuuhullun kirjahyllyyn.
Teksti:
Kuvitus:
Kokonaisarvio:
1Langrenuksen nimen kirjoitusasusta ja hänen elinvuosistaan
löytyy eri lähteistä lukuisia eri muotoja. Sama pätee moneen muuhunkin tässä kirjoituksessa
mainittuun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti